Lystfiskerens.net
Lesath "OS" (old school) - Lesath AX
Her finder du emner relateret til stænger..
Lesath "OS" (old school) - Lesath AX
by Michael Boysen » Tue 20. Jul 2010 21:25
Halløjsa
Efter meget lang tid som tilskuer på sidelinien, stikker jeg nu snuden frem med et indlæg.
Jeg købte sidste år en Lesath 9´ 5-20 gr. Vist den som kaldes den gamle model - ihvertfald med korkhåndtag.
Fik den for "sølle" 2000,-, hvorfor jeg slog til.
Sidste år fik jeg kun brugt den 10-15 dage, men i år har jeg givet den godt med gas på kysten, og har haft rigtig meget glæde af min stang. Har fået fisk op til 5.05 kg - super fed stang
Der er så desværre sket det, at korken er revnet hele vejen rundt under "screw-down-fætteren", og den er derfor blevet indleveret.
Ekspedienten snakkede noget om, at det var hjulholder-systemet, som ikke kunne holde til det pres som korken fik, hver gang man spændte hjulet fast. Dette pgr. af at korken sidder helt op til hjulholderen. Denne fejl skulle dog være udbedret på de nyere stænger, hvor der sidder et stykke såkaldt fosil-wood.
Det skal siges, at jeg går med et Stellahjul str. 2500, hvilket efter min bedste overbevisning burde været noget nær det perfekte hjul til denne stang.
Fejlen på korken er ikke katastrofal - den ses ikke under fiskeri, og har vel ikke nogen nævneværdig betydning, men en så dyr stang skal efter min overbevisning ikke krakelere så tidligt.
Ekspedienten spurgte mig, hvad jeg forventede at få ud af min reklamation, hvortil jeg svarede "en repareret stang eller en ny".
Han fortalte, at hvis de godtog det som en fejl, ville jeg formentlig få en tilsvarende stang i den nyere model med læderhåndtag, hvilket han ikke ville anbefale mig.
Han mente, at den nyere klinge var med en "ringere" aktion, men efter et opkald til Normark kunne han fortælle at klingerne er éns.
En anden ting han ikke mente, var godt ved lædermodellen, var at der under læderet ligger noget skum, og dette ville efter hans opfattelse rådne, når det var fugtigt gennem længere tid.
Enden blev, at han ville sende den ind, og når der kommer svar, skal jeg formentlig tage stilling til, om jeg vil beholde den gamle, eller vil have en ny med læder.
Jeg har læst, hvad jeg lige kunne finde på denne side omkring Lesath stænger. Catos længere beskrivelse af model AX (som vel er den stang jeg får i bytte?), lyder yderst positiv, mens Lesath "OS" også har sine svorne modstandere her på siden.
Catos anmeldelse er efterhånden "halvgammel", og jeg kunne derfor godt tænke mig en update omkring denne model fra ejere af stangen, folk som kender ejere af stangen og måske ligefrem Cato som må have passeret de 100 ture.
Er I glade for stangen, eller har den fejl som går igen og igen?
Hvad skal jeg vælge min nuværende model eller en AX?
Håber ikke det blev for langt, indviklet eller direkte uforståeligt
Bedste hilsner
Michael Boysen
Efter meget lang tid som tilskuer på sidelinien, stikker jeg nu snuden frem med et indlæg.
Jeg købte sidste år en Lesath 9´ 5-20 gr. Vist den som kaldes den gamle model - ihvertfald med korkhåndtag.
Fik den for "sølle" 2000,-, hvorfor jeg slog til.
Sidste år fik jeg kun brugt den 10-15 dage, men i år har jeg givet den godt med gas på kysten, og har haft rigtig meget glæde af min stang. Har fået fisk op til 5.05 kg - super fed stang
Der er så desværre sket det, at korken er revnet hele vejen rundt under "screw-down-fætteren", og den er derfor blevet indleveret.
Ekspedienten snakkede noget om, at det var hjulholder-systemet, som ikke kunne holde til det pres som korken fik, hver gang man spændte hjulet fast. Dette pgr. af at korken sidder helt op til hjulholderen. Denne fejl skulle dog være udbedret på de nyere stænger, hvor der sidder et stykke såkaldt fosil-wood.
Det skal siges, at jeg går med et Stellahjul str. 2500, hvilket efter min bedste overbevisning burde været noget nær det perfekte hjul til denne stang.
Fejlen på korken er ikke katastrofal - den ses ikke under fiskeri, og har vel ikke nogen nævneværdig betydning, men en så dyr stang skal efter min overbevisning ikke krakelere så tidligt.
Ekspedienten spurgte mig, hvad jeg forventede at få ud af min reklamation, hvortil jeg svarede "en repareret stang eller en ny".
Han fortalte, at hvis de godtog det som en fejl, ville jeg formentlig få en tilsvarende stang i den nyere model med læderhåndtag, hvilket han ikke ville anbefale mig.
Han mente, at den nyere klinge var med en "ringere" aktion, men efter et opkald til Normark kunne han fortælle at klingerne er éns.
En anden ting han ikke mente, var godt ved lædermodellen, var at der under læderet ligger noget skum, og dette ville efter hans opfattelse rådne, når det var fugtigt gennem længere tid.
Enden blev, at han ville sende den ind, og når der kommer svar, skal jeg formentlig tage stilling til, om jeg vil beholde den gamle, eller vil have en ny med læder.
Jeg har læst, hvad jeg lige kunne finde på denne side omkring Lesath stænger. Catos længere beskrivelse af model AX (som vel er den stang jeg får i bytte?), lyder yderst positiv, mens Lesath "OS" også har sine svorne modstandere her på siden.
Catos anmeldelse er efterhånden "halvgammel", og jeg kunne derfor godt tænke mig en update omkring denne model fra ejere af stangen, folk som kender ejere af stangen og måske ligefrem Cato som må have passeret de 100 ture.
Er I glade for stangen, eller har den fejl som går igen og igen?
Hvad skal jeg vælge min nuværende model eller en AX?
Håber ikke det blev for langt, indviklet eller direkte uforståeligt
Bedste hilsner
Michael Boysen
-

Michael Boysen - Posts: 4
Re: Lesath "OS" (old school) - Lesath AX
by Sikker » Wed 21. Jul 2010 08:45
Hej Michael
Velkommen til forum
Jeg har selv den nye model i 10 fod 14-40 gr.
Hvis jeg skal være helt ærlig så er jeg ikke helt tilfreds med holdbarheden.
På min stang er den lille plade ved hjulholderen gået løs, samt bundpladen der sidder i bunden af håndtaget. Den første kunne limes den sidste er væk og i restordre hos Normark. Derudover har jeg senest observeret at den øverste del af hjulholderen forskyder sig en lille smule når jeg spænder hjulet, den kan faktisk flytttes 4-5 mm ved gentagne opspæninger. Dette er jeg lidt bekymret for da det vil give problemer hvis den går helt løs.
Det var dog læderet der var min største bekymring da jeg købte den og her har jeg ikke haft problemer. Jeg giver det lidt fedt endgang imellem - nok mest for syns skyld, men hvis man eller ssørger for at tørre det, når det har været gennemvæddet så skal det nok holde. har engang glemt stangen i etui med vådt håndtag og så kom der lidt skimmel på det, som dog ledt kunne fjernes. Man skal huske at det er et biologisk materiale.
jeg har nu haft stangen i 1½ år og har vel brugt den på knap 100 ture.
hilsen
Jeppe
Velkommen til forum
Jeg har selv den nye model i 10 fod 14-40 gr.
Hvis jeg skal være helt ærlig så er jeg ikke helt tilfreds med holdbarheden.
På min stang er den lille plade ved hjulholderen gået løs, samt bundpladen der sidder i bunden af håndtaget. Den første kunne limes den sidste er væk og i restordre hos Normark. Derudover har jeg senest observeret at den øverste del af hjulholderen forskyder sig en lille smule når jeg spænder hjulet, den kan faktisk flytttes 4-5 mm ved gentagne opspæninger. Dette er jeg lidt bekymret for da det vil give problemer hvis den går helt løs.
Det var dog læderet der var min største bekymring da jeg købte den og her har jeg ikke haft problemer. Jeg giver det lidt fedt endgang imellem - nok mest for syns skyld, men hvis man eller ssørger for at tørre det, når det har været gennemvæddet så skal det nok holde. har engang glemt stangen i etui med vådt håndtag og så kom der lidt skimmel på det, som dog ledt kunne fjernes. Man skal huske at det er et biologisk materiale.
jeg har nu haft stangen i 1½ år og har vel brugt den på knap 100 ture.
hilsen
Jeppe
-

Sikker - Posts: 83
by Cato Jürgensen » Wed 21. Jul 2010 16:54
Davs Michael og velkommen til
Du kan da sagtens få en update, for som du siger så er det længe siden jeg har opdateret på Lesath AXéren. Min 10 fods Lesath AX har fisket over 100 ture og helt uden nogen form for problemer. Lidt triste oplevelser at Jeppe har at fortælle
. Det er heldigvis ikke mit indtryk, at det er standarden på stængerne. Idag fisker jeg dog sjældent med min 10 kæp. Efter lidt skulder problemer (dog ikke fiske relateret
), valgte jeg at prøve at gå lidt ned i stanglængde, så at jeg lidt hurtigere kunne komme på toppen igen og fiske på 100% igen. Jeg gik ned i 9 fod og af økonomiske årsager faldt valget på den gamle Lesath. Det blev jeg meget ked af efter kort tid. Min 9 fods 15-40 grams kork Lesath knækkede lige over håndtaget, uden nogen nævneværdig belastning. Jeg fik den byttet til en Lesath AX 9 fods 14-40 gram og her er ingen problemer. Den er jeg super glad for. Heller ingen problemer med denne Lesath AX. Jeg har før haft den gamle Lesath og på disse knækkede øjerne (dog uden at jeg har nået at knække klingerne). Jeg vil sige det sådan, at jeg syntes at den gamle er flottest, men bestemt ikke den mest drift sikre Lesath. Det skal dog nævnes at jeg har en "gammel", ca. 3-4 år gammel 9 fods 10-30 grams (gamle kork model), som der ingen problemer har været med. Måske har jeg været uheldig med den gamle og Jeppe med den nye, men som jeg hører det, så er der væsentlig mindre problemer med Lesath AXéren. At Lesath AXéren er bygget på den samme klinge kan til dels godt være, men den knækker ikke i samme omfang som den gamle. Jeg er helt sikker på at der er ændret noget i klingen, men hvad der er ændret ved jeg ikke. Man hører dog ikke om ret mange knækkede Lesath AXére, som med den gamle Lesath. Alle stænger kan selvfølgelig knækkes, hvis de får pryl nok. Faktum er i hvert fald at jeg stort set aldrig fisker med min 10 fods længere. Jeg er blevet afhængig af mine 9 fods stænger. I maj måned invisterede jeg i en Lesath Ultra 9 fods 14-40 gram, da jeg manglede en stang i denne kastevægt pga. reklamation af min kork Lesath. Lesath ultraén er også kanon fed. Med denne har jeg heller ingen problemer haft
. Jeg ved ikke om du blev klogere, men det er i hvert fald mine erfaringer. Hvis du ikke bryder dig om læderet, så kan du om ikke andet få den bygget om, til kork. Dog frafalder garantien, så det er selvfølgelig med en vis risiko så længe at der er garanti på stangen.
Mvh Cato
Du kan da sagtens få en update, for som du siger så er det længe siden jeg har opdateret på Lesath AXéren. Min 10 fods Lesath AX har fisket over 100 ture og helt uden nogen form for problemer. Lidt triste oplevelser at Jeppe har at fortælle
Mvh Cato
-

Cato Jürgensen - Posts: 37
by Sikker » Thu 22. Jul 2010 09:46
Hej Michael og Cato
Jeg glemte måske at skrive at jeg ellers er utrolig glad for stangen
og at de reletivt små problemer jeg har med den ikke forhindrer mig i at bruge den stort set på hver eneste tur jeg er på tur 
Knæk og bræk...
/Jeppe
Jeg glemte måske at skrive at jeg ellers er utrolig glad for stangen
Knæk og bræk...
/Jeppe
-

Sikker - Posts: 83
by Cato Jürgensen » Sat 24. Jul 2010 09:41
Hej Jeppe
Det er også rigtig fede stænger, men sådanne små detaljer kan taget toppen af glæden. Klingerne er i verdensklasse efter min mening. De nye øjer, er de bedste på markedet, men alle fittings skulle gerne sidde fast på stangen fra start. Det er synd hvis det skal ødelægge helheds billedet af en fantastisk stang serie. Håber for dig at du snart får de manglende dele.
Mvh Cato
Det er også rigtig fede stænger, men sådanne små detaljer kan taget toppen af glæden. Klingerne er i verdensklasse efter min mening. De nye øjer, er de bedste på markedet, men alle fittings skulle gerne sidde fast på stangen fra start. Det er synd hvis det skal ødelægge helheds billedet af en fantastisk stang serie. Håber for dig at du snart får de manglende dele.
Mvh Cato
-

Cato Jürgensen - Posts: 37
by Michael Boysen » Sat 24. Jul 2010 12:51
Hej begge
Mange tak for velkomsten
Jeg havde håbet, at lidt flere havde blandet sig med input, men jeres svar er til gengæld meget fyldestgørende - tak for det!
Jeg tror at det ender med, at jeg napper AX´eren, for på bundlinien lyder det til at være en stang med noget nær tilfredshedsgaranti, trods de mindre problemer som i bund og grund kan opstå på alle stænger.
Håber stadig på flere erfaringer, da jeg har ca. en uge før jeg skal bestemme mig.
God weekend
Michael
Mange tak for velkomsten
Jeg havde håbet, at lidt flere havde blandet sig med input, men jeres svar er til gengæld meget fyldestgørende - tak for det!
Jeg tror at det ender med, at jeg napper AX´eren, for på bundlinien lyder det til at være en stang med noget nær tilfredshedsgaranti, trods de mindre problemer som i bund og grund kan opstå på alle stænger.
Håber stadig på flere erfaringer, da jeg har ca. en uge før jeg skal bestemme mig.
God weekend
Michael
-

Michael Boysen - Posts: 4
6 posts
• Page 1 of 1