Lystfiskerens.net
Ustabilt bagstop
Her kan du spørge, finde og hjælpe andre med hjulproblemer!
Ustabilt bagstop
by Sikker » Sat 15. May 2010 11:00
Hej Alle
Jeg har gennem de seneste par sæsoner konstant døjet med ustabilt bagstop på ialt 3 af mine hjul!
Det startede med mine stella FB, derefter FA og senest nu mit Daiwa Branzino.
Fælles er, at det stort set er umuligt at fremprovokere hjemme i stuen, men under fiskeri opstår der pludselig den situation at hjulet kan dreje begge veje, dvs. bagstoppet ikke virker (og det er ikke fordi jeg slår det fra!!!) Nogle gange kan hjulet kun dreje en halvomgang baglæns før det slår til og sndre gange skal man slå det til og fra, før det virker igen. I sagens natur ikke særligt belejligt, da det giver usikkerhed ifm med hug og fight af fisk.
Jeg har efterhånden vænnet mig til at slå bøjlen over manuelt - kan det være en del af forklaringen?
Forstået på den måde, at bagstoppet slår til ifm med automatisk bøjleoverslag.
Hvad kan man gøre for at reparrere det?
/Jeppe
Jeg har gennem de seneste par sæsoner konstant døjet med ustabilt bagstop på ialt 3 af mine hjul!
Det startede med mine stella FB, derefter FA og senest nu mit Daiwa Branzino.
Fælles er, at det stort set er umuligt at fremprovokere hjemme i stuen, men under fiskeri opstår der pludselig den situation at hjulet kan dreje begge veje, dvs. bagstoppet ikke virker (og det er ikke fordi jeg slår det fra!!!) Nogle gange kan hjulet kun dreje en halvomgang baglæns før det slår til og sndre gange skal man slå det til og fra, før det virker igen. I sagens natur ikke særligt belejligt, da det giver usikkerhed ifm med hug og fight af fisk.
Jeg har efterhånden vænnet mig til at slå bøjlen over manuelt - kan det være en del af forklaringen?
Forstået på den måde, at bagstoppet slår til ifm med automatisk bøjleoverslag.
Hvad kan man gøre for at reparrere det?
/Jeppe
-

Sikker - Posts: 83
Re: Ustabilt bagstop
by Torkil » Sat 15. May 2010 14:58
Hej Sikker
Jeg kender godt probemet, har især oplevet det med de gamle ABU Suveræn. Problemet skyldes snavs/gammel eller for meget olie i nålelejet, som også fungerer som bagstop. Du skal skille det ad, rense det omhyggeligt evt. med rensebenzin, og så give det noget tynd olie. Min erfaring er at superlube ikke er så velegnet fordi det tørrer lidt ind og bliver mere fedtagtigt. Prøv med noget andet fin olie, og det problem skulle være løst.
K&B
Torkil
Jeg kender godt probemet, har især oplevet det med de gamle ABU Suveræn. Problemet skyldes snavs/gammel eller for meget olie i nålelejet, som også fungerer som bagstop. Du skal skille det ad, rense det omhyggeligt evt. med rensebenzin, og så give det noget tynd olie. Min erfaring er at superlube ikke er så velegnet fordi det tørrer lidt ind og bliver mere fedtagtigt. Prøv med noget andet fin olie, og det problem skulle være løst.
K&B
Torkil
- Torkil
by Cato Jürgensen » Sat 15. May 2010 15:22
Hej Jeppe
Du er bestemt ikke den eneste som har haft problemer med dette
. Som Torkil ganske rigtigt beskriver, så kan den være for meget fedt i bagstoplejet, som er problemet. Det har dog ikke været mine erfaringer. Min observation har været, at der er trængt fugt ind til bagstoplejet. Fugt får det til at skride og dermed bliver det ustabilt. Jeg er selv meget stor Stella fan, men har også oplevet det på andre hjul uanset om det skullle være et "vandtæt" hjul eller ej. Hvis du vælger at adskille dit hjul for at udbedre, så vær meget påpasselig. Du kan hurtig gøre mere skade end gavn. Bagstoplejet må hverken få for meget eller for lidt smørrelse. Desuden ligger delene i bagstoplejet løst når du adskiller det. I hvert fald på Shimano´s hjul. Jeg har før, med succes åbnet til bagstoplejet og lige aftørret det overfladisk med en vatpin og intet andet(meget forsigtigt).Så har det spillet max igen
.
/Cato
Du er bestemt ikke den eneste som har haft problemer med dette
/Cato
-

Cato Jürgensen - Posts: 37
by Sikker » Sat 15. May 2010 16:15
Hej Torkil og Cato
Tak for jeres svar (så er der alligevel liv på Forum!).
Torkil dit svar giver mening, da problemet på mit daiwa netop opstod efter jeg havde smurt det med super lube efter jeg på en tur havde stået med det i meter høje bølger... (det fik måske lidt rigelig olie på selve hjulpinden)
På mit stella FB skete det også efter det havde været til service hos Normark og fået godt med olie og fedt...
Jeg starter emd mit stella og ser om jeg kan løse det
/Jeppe
Tak for jeres svar (så er der alligevel liv på Forum!).
Torkil dit svar giver mening, da problemet på mit daiwa netop opstod efter jeg havde smurt det med super lube efter jeg på en tur havde stået med det i meter høje bølger... (det fik måske lidt rigelig olie på selve hjulpinden)
På mit stella FB skete det også efter det havde været til service hos Normark og fået godt med olie og fedt...
Jeg starter emd mit stella og ser om jeg kan løse det
/Jeppe
-

by Cato Jürgensen » Sun 16. May 2010 09:05
Hej Jeppe
1 meter høje bølger, kan forklare en del. Rotor huset er jo ikke 100% vandtæt på hverken Shimano eller Daiwaen. Olie på hjul pinen bør ikke havne i dit bagstopleje. Der ligger en pakdåse omkring hjul pinen som skulle forhindre, at der trænger noget ind den vej. Jeg har dog en enkelt gang, ved nærmere eftertanke, oplevet at et nyt bagstopleje indeholdt for meget olie. Det resulterede så i at det også strækkede fra start. De resterende par gange, jeg har haft problemet har være forårsaget af fugt. Både for meget olie i lejet, samt fugt i lejet kan være årsagen til dit problem. Hvad der så er tilfældet hos dig, vil vise sig når du får det adskilt. Nu har du i hvert fald lidt at gå ud fra.
Håber at du får løst dit problem.
/Cato
1 meter høje bølger, kan forklare en del. Rotor huset er jo ikke 100% vandtæt på hverken Shimano eller Daiwaen. Olie på hjul pinen bør ikke havne i dit bagstopleje. Der ligger en pakdåse omkring hjul pinen som skulle forhindre, at der trænger noget ind den vej. Jeg har dog en enkelt gang, ved nærmere eftertanke, oplevet at et nyt bagstopleje indeholdt for meget olie. Det resulterede så i at det også strækkede fra start. De resterende par gange, jeg har haft problemet har være forårsaget af fugt. Både for meget olie i lejet, samt fugt i lejet kan være årsagen til dit problem. Hvad der så er tilfældet hos dig, vil vise sig når du får det adskilt. Nu har du i hvert fald lidt at gå ud fra.
Håber at du får løst dit problem.
/Cato
-

Cato Jürgensen - Posts: 37
by Sikker » Mon 17. May 2010 08:04
hmmm
Jeg kan godt se at jeg er nødt til at sætte mig lidt mere ind i hvordan mine hjul fungerer...
Især omkring bagstoppet...
/Jeppe
Jeg kan godt se at jeg er nødt til at sætte mig lidt mere ind i hvordan mine hjul fungerer...
Især omkring bagstoppet...
/Jeppe
-

6 posts
• Page 1 of 1